Projekt ustawy o rynku mocy w proponowanym kształcie może nie uzyskać pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej z uwagi na niezgodność z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, opublikowanego 5 grudnia 2016 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, celem ustawy jest zapobieżenie niedoborom mocy wytwórczych. Artykuł zawiera krótką charakterystykę proponowanego przez Ministerstwo Energii mechanizmu wynagradzania mocy, a następnie autor stara się odpowiedzieć na pytania: czy proponowany rynek mocy stanowi pomoc państwa (pomoc publiczną), a jeżeli tak, to czy projekt ustawy o rynku mocy jest zgodny z obowiązującym prawem Unii Europejskiej?

Proponowana konstrukcja rynku mocy

Rynek mocy ma mieć postać scentralizowanego systemu aukcyjnego, w którym mogą uczestniczyć zarówno jednostki wytwórcze, jak i jednostki redukcji zapotrzebowania na moc (ang. Demand Side Response, DSR). Począwszy od 2021 r., odbiorcy końcowi będą ponosić nie tylko koszty dostarczonej energii elektrycznej, ale także koszty dostępności mocy w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym (KSE). Temu celowi ma służyć nowa opłata mocowa, przeznaczana na wypłatę wynagrodzenia za realizację obowiązku mocowego przez dostawców, którzy wygrali aukcje.

Aukcje zostały podzielone na aukcje główne oraz dodatkowe. Zwycięzcy aukcji głównej będą zobowiązani do dostarczania mocy do KSE w piątym roku...