FORUM RECYKLINGU POLEKO 2004

Polska jest jedynym krajem spośród 25 państw Unii Europejskiej, który dotychczas nie transponował dyrektywy 2000/53/WE z 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. Urz. WE L 269 z 21.10.2000, z późn. zm.). Termin transpozycji dla „starych” państw członkowskich minął 21 kwietnia 2002 r., a dla nowych – 1 maja 2004 r. Dyrektywa ta została wydana w oparciu o art. 175(1) Traktatu o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej (TWE), tzn. dotyczący ochrony środowiska, co oznacza, że państwa członkowskiego mogą wprowadzić wyższe wymagania niż wskazane w dyrektywie.
Trudności w transpozycji tej dyrektywy wynikają m.in. z faktu, że nie uwzględnia ona problemów występujących w Polsce, np. znaczącego indywidualnego importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów (dyrektywa nakłada obowiązki wyłącznie na przedsiębiorców – w tym tzw. profesjonalnych importerów) czy też problemu pojazdów „sierocych” (tj. takich, których producenci i importerzy nie istnieją i nie ma ich prawnych następców). Ponadto w mało precyzyjny sposób nakłada obowiązki, stosując głównie pojęcie „operatorów gospodarczych”, którzy obejmują zarówno producentów, importerów, jak i przedsiębiorców zajmujących się zbieraniem, demontażem i recyklingiem oraz firmy ubezpieczeniowe. Powoduje to duże napięcia pomiędzy różnymi grupami przedsiębiorców. Z tego też powodu prace legislacy...