Strategie gospodarowania odpadami często oparte są na klasycznej już maksymie „3 x R”, czyli redukcja, rekonsumpcja, recykling (ang. reduce, reuse, recycle). Współcześnie, aby reguła ta mogła być skuteczna, należy wprowadzić do niej jeszcze jedno „R” – refleksję. Dla uzyskanej w ten sposób formuły „4 x R” ważna jest szeroko rozumiana edukacja, której rezultatem powinna być właśnie wspomniana refleksja.

Fot. 1, 2. Stanowiska w Centrum Alternatywnych Technologii, demonstrujące problematykę gospodarowania odpadami, stanowią element składowy ścieżki edukacyjnej opartej na łączeniu wiedzy z zabawą.

Działalność edukacyjna dotycząca gospodarowania odpadami (lub raczej – definiowanymi zasobami) powinna być adresowana do wszystkich oraz mieć cechy akcji permanentnej i aktywnej, to jest oddziałującej na wszystkie nasze zmysły. Prowadzone okazjonalnie akcje, kampanie nagłaśniające czy projekty pilotażowe są ważnymi elementami oddziaływania na świadomość społeczeństwa, jednakże brak im ciągłości trwania, kontynuacji i właściwej koordynacji planowanych przedsięwzięć. Z tego powodu godne uwagi są centra edukacji ekologicznej, ośrodki demonstracyjne wpisujące się trwale w program podnoszenia świadomości ekologicznej.

Gospodarka recyrkulacyjna
Jednym z wiodących ośrod...