Rola przesadzania drzew i krzewów jest bardzo istotna także z prawnego punktu widzenia. Wydając zezwolenia na przesadzenie drzew organy administracyjne muszą uwzględnić przede wszystkim termin, w jakim ma to nastąpić, oraz nowe miejsce, na którym znajdzie się drzewo lub krzew.

Usunięcie drzew lub krzewów, objętych na podstawie art. 83 ust. 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2009 r. nr 151, poz. 1220 z późn. zm.) obowiązkiem uzyskania zezwolenia, jest jednym z bardziej złożonych problemów związanych z ochroną przyrody na terenie miast i wsi. Ustawodawca w żadnym z przepisów prawa nie definiuje, co należy rozumieć przez usunięcie drzewa, czyli w tym zakresie aktualne będą poglądy obowiązujące na gruncie nauk dendrologicznych. W art. 83 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody określono, że wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów organ administracji może uzależnić m.in. od ich przesadzenia w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie. Oznacza to, że z punktu widzenia obowiązujących przepisów prawa przesadzenie jest jedną z form usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości, na której ono dotychczas rosło. W związku z tym w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad tym, czy usunięcie drzewa przesadzonego (a zatem takiego, na którego usunięcie było już wydane zezwolenie) może nastąpić tylko po wydaniu kolejnej decyzji, czy też nie jest już ona w...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?