Przesłanki decyzji w sprawie usuwania drzew cz. II
Ustawa o ochronie przyrody praktycznie nie zawiera jednoznacznych wskazówek co do kryteriów, jakie powinien brać pod uwagę organ podejmujący decyzję dotyczącą zezwolenia na usunięcie drzewa ? a w zasadzie dokonujący szeregu rozstrzygnięć w postępowaniu w sprawie jej wydania. Tym samym należy w pierwszym rzędzie odwołać się do zasad ogólnych.
Przez uznanie administracyjne rozumie się na ogół takie uregulowanie kompetencji organu administracji, że może on rozstrzygnąć sprawę w różny sposób przy tym samym stanie faktycznym i każde rozstrzygnięcie sprawy jest legalne. Uznanie administracyjne oznacza wobec tego przewidziane obowiązującymi przepisami uprawnienie organu administracji wydającego decyzję do wyboru rozstrzygnięcia. Uznanie administracyjne zachodzi wówczas, gdy norma prawna nie przewiduje obowiązku określonego zachowania się organu, lecz możliwość wyboru sposobu załatwienia sprawy.
Granice swobody organu
W kontekście powyższych ustaleń na plan pierwszy wysuwa się sprawa prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, występującego w każdym konkretnym przypadku. Organ administracji ma obowiązek szczególnie wnikliwie dokonać ustalenia sytuacji w terenie oraz przeanalizować przyczyny, które przywołał zainteresowany w celu uzyskania pozytywnego rozstrzygnięcia. Zezwolenie na wycięcie drzew nastąpić może jedynie w sytuacji, gdy przyczyna taka zostanie przez organ uznana za przyczynę ważną, uzasadniającą rezygnac...