Nasilająca się walka rynkowa pomiędzy poszczególnymi instalacjami o strumień odpadów komunalnych widać m.in. we wzrastającej liczbie skarg do sądów administracyjnych na wojewódzkie plany gospodarki odpadami (WPGO) oraz uchwały wykonawcze.

Planowane w tym roku aktualizacje WPGO i uchwał wykonawczych z pewnością dodatkowo wpłyną na powyższy trend. W praktyce okazuje się jednak, iż tego typu sprawy nie należą do prostych, zaś sądy administracyjne nie wypracowały dotychczas jednolitej linii orzeczniczej.

Wątpliwy przepis

Podstawą zaskarżenia obu uchwał sejmiku województwa są przepisy Ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2012 r. poz. 270, ze zm.) oraz Ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (DzU z 2015 r. poz. 1392, ze zm., dalej: u.s.w.).

Szczególnie istotny w tym kontekście jest art. 90 ust. 1 u.s.w., zgodnie z którym ?każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone przepisem aktu prawa miejscowego, wydanym w sprawie z zakresu administracji publicznej, może ? po bezskutecznym wezwaniu organu samorządu województwa, który wydał przepis, do usunięcia naruszenia ? zaskarżyć przepis do sądu administracyjnego?. Przepis ten dotyczy bezpośrednio uchwały wykonawczej, która bez wątpienia jest aktem prawa miejscowego. Sprawa komplikuje się w przypadku WPGO, którego charakteru prawnego wprost nie p...