Przedstawione niżej uwagi i spostrzeżenia zebrane zostały podczas opracowywania powiatowych programów ochrony środowiska i planów gospodarki odpadami. Mogą one być przydatne przy opracowywaniu stosownych dokumentów w tych jednostkach samorządu, które jeszcze nie wywiązały się z ustawowego obowiązku wykonywania tej dokumentacji, lub w przyszłości, gdy przyjdzie czas weryfikacji i aktualizacji planów i programów obowiązujących.
Po zrealizowaniu wielu opracowań dla powiatów nasuwa się szereg wniosków. Pierwsze, co się uwidacznia, to niezmiernie małe kompetencje sprawcze powiatów w zakresie ochrony środowiska. Stąd też małe zrozumienie dla potrzeby opracowania programu, nieporównanie niższe aniżeli innych dokumentów, np. planów zagospodarowania przestrzennego. Postawa taka wynika prawdopodobnie z bardzo ograniczonych możliwości nie tylko kompetencyjnych, ale i finansowych powiatów (jest to zatem temat do dalszych przemyśleń). Służby ochrony środowiska w starostwach są zazwyczaj nieliczne, słabo wyposażone i zdarza się, że słabo przygotowane merytorycznie.
Kryterium postępowania kadr urzędniczych w starostwach powiatowych jest formalne wykonanie obowiązku ustawowego związanego z opracowaniem programu ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami w minimalnym, nakazanym przepisami zakresie, bez przyjmowania na siebie jakichkolwiek dodatkowych obowiązków. Z postawami takimi spotkać się można w sytuacji, gdy merytoryczne przygotowanie urzędników jest właściwe, bowi...