Przydomowe oczyszczalnie ścieków w orzecznictwie sądów administracyjnych
Proces związany z projektowaniem, budową i eksploatacją przydomowych oczyszczalni ścieków ma charakter wieloaspektowy i złożony. Na pierwszy plan wysuwają się zagadnienia ? roboczo rzecz ujmując ? o technicznej, środowiskowej oraz ekologicznej proweniencji.
Co oczywiste, nie można jednak zapomnieć o uwarunkowaniach finansowych i prawnych, związanych z przedmiotowym procesem. Biorąc pod uwagę fakt, iż materiał normatywny, odnoszący się do POŚ-ów, nie jest jednorodny, nie może dziwić spostrzeżenie, w świetle którego w trakcie stosowania tych przepisów dochodzi do licznych problemów interpretacyjnych, często znajdujących swój finał na sali rozpraw. W tym kontekście warto w syntetyczny sposób zaprezentować dorobek rodzimych sądów administracyjnych, odnoszący się do tytułowej problematyki.
Warunek uznania oczyszczalni za POŚ
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w orzeczeniu z 27 lutego 2013 r.
(II SA/Rz 1185/12) zmierzył się z kwestią ?przydomowego? charakteru oczyszczalni ścieków (wyrok ten został co prawda uchylony przez NSA w wyroku z 16 grudnia 2014 r., sygn. akt II OSK 1269/13, jednak NSA nie podważył przywoływanych w niniejszym opracowaniu twierdzeń WSA, a jedynie zarzucił, że ten nie ustalił w sposób bezsprzeczny, iż budynki użytkowane przez fundację będą pełniły funkcję biurową). Jak wiadomo, przedmiotowe pojęcie występuje na gruncie art. 29 ust. 1 pkt 3 Prawa budowlanego (dalej: P.b.). Zgod...