Publiczno-prywatne wodociągi i kanalizacje
Gdyby politycy centralni i lokalni mieli na uwadze interes swoich wyborców, to partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) byłoby tematem nie tylko modnym, ale także społeczno-użytecznym, zarówno dla polityków, jak i wyborców.
Wyborcy interesują się przede wszystkim tym, czy w najbliższym czasie nie będzie podwyżek opłat za wodę, gaz, prąd, wywóz śmieci czy też za bilety komunikacji miejskiej. Książka „Partnerstwo publiczno-prywatne w sferze usług komunalnych”, autorstwa Jarosława Zysnarskiego, pomaga to sobie uświadomić.
Teoria i doświadczenie
Książkę (260 stron) podzielono na dwie zasadnicze części. Pierwsza jest zdecydowanie teoretyczna – podręcznikowa. Rozpoczyna się od definicji podstawowych pojęć i modeli PPP, obejmującego różne opcje współpracy między podmiotami publicznymi i prywatnymi przy realizacji zadań publicznych. Można w niej znaleźć opisy genezy tej współpracy, związanych z nią czynników ryzyka, a także wątpliwości i problemów dotyczących potencjalnych korzyści oraz społecznych i ekonomicznych kosztów. Szeroko omawia się modele i formy takiej współpracy, zwracając uwagę na charakterystyczne cechy modelu niemieckiego, francuskiego, angielskiego i przemysłowego oraz na to, czym różni się kontrakt na usługi od kontraktu menedżerskiego, umowy dzierżawy i różnych form umowy koncesyjnej. Przedstawia się ramy prawne partnerstwa opracowane przez organy Unii Europejskiej, specyficzne regulacje odnoszące się do koncesji,...
Wyborcy interesują się przede wszystkim tym, czy w najbliższym czasie nie będzie podwyżek opłat za wodę, gaz, prąd, wywóz śmieci czy też za bilety komunikacji miejskiej. Książka „Partnerstwo publiczno-prywatne w sferze usług komunalnych”, autorstwa Jarosława Zysnarskiego, pomaga to sobie uświadomić.
Teoria i doświadczenie
Książkę (260 stron) podzielono na dwie zasadnicze części. Pierwsza jest zdecydowanie teoretyczna – podręcznikowa. Rozpoczyna się od definicji podstawowych pojęć i modeli PPP, obejmującego różne opcje współpracy między podmiotami publicznymi i prywatnymi przy realizacji zadań publicznych. Można w niej znaleźć opisy genezy tej współpracy, związanych z nią czynników ryzyka, a także wątpliwości i problemów dotyczących potencjalnych korzyści oraz społecznych i ekonomicznych kosztów. Szeroko omawia się modele i formy takiej współpracy, zwracając uwagę na charakterystyczne cechy modelu niemieckiego, francuskiego, angielskiego i przemysłowego oraz na to, czym różni się kontrakt na usługi od kontraktu menedżerskiego, umowy dzierżawy i różnych form umowy koncesyjnej. Przedstawia się ramy prawne partnerstwa opracowane przez organy Unii Europejskiej, specyficzne regulacje odnoszące się do koncesji,...