Realizacja, bariery i zagrożenia
Inwestycje wodno-kanalizacyjne
Poprawa jakości wód powierzchniowych oraz jakości i dystrybucji wody pitnej należy do najważniejszych i niezwykle trudnych wyzwań, jakie stoją przed Polską w procesie realizacji zobowiązań akcesyjnych.
Na ciągle niewystarczającą gęstość sieci wod-kan nakładają się niedostatki w zakresie stanu technicznego urządzeń, oferty nowoczesnych usług i jakości ich realizacji. Z własnych środków przedsiębiorstwa i samorządy terytorialne nie są w stanie realizować koniecznych inwestycji.
Fundusze UE stanowią dla Polski niepowtarzalną szansę na realizację kosztownych przedsięwzięć proekologicznych, a tym samym na zmniejszenie luki infrastrukturalnej. Są bowiem zarówno dźwignią finansową mobilizującą środki krajowe, jak i instrumentem zmniejszającym koszty wdrożenia wymogów akcesyjnych związanych z ochroną środowiska. Chodzi zatem o jak najlepsze wykorzystanie możliwych do pozyskania funduszy, by budować, rozbudowywać i restrukturyzować infrastrukturę wod-kan.
Dotychczasowe wykorzystanie funduszy pomocowych oceniane jest różnie, ale uzasadnione wydają się obawy, czy uda się w pełni z nich skorzystać, czy czasem wkład do unijnej kasy nie okaże się większy niż otrzymana pula środków. Nieodzowne wydaje się skorzystanie z doświadczeń tych, którzy już przeszli procedury pozyskiwania środków unijnych. Ważna jest tu uczciwa analiza zdobytych doświadczeń, szczera, otwarta dyskusja i wymiana poglądów między jednostkami odpowiedzialn...
Poprawa jakości wód powierzchniowych oraz jakości i dystrybucji wody pitnej należy do najważniejszych i niezwykle trudnych wyzwań, jakie stoją przed Polską w procesie realizacji zobowiązań akcesyjnych.
Na ciągle niewystarczającą gęstość sieci wod-kan nakładają się niedostatki w zakresie stanu technicznego urządzeń, oferty nowoczesnych usług i jakości ich realizacji. Z własnych środków przedsiębiorstwa i samorządy terytorialne nie są w stanie realizować koniecznych inwestycji.
Fundusze UE stanowią dla Polski niepowtarzalną szansę na realizację kosztownych przedsięwzięć proekologicznych, a tym samym na zmniejszenie luki infrastrukturalnej. Są bowiem zarówno dźwignią finansową mobilizującą środki krajowe, jak i instrumentem zmniejszającym koszty wdrożenia wymogów akcesyjnych związanych z ochroną środowiska. Chodzi zatem o jak najlepsze wykorzystanie możliwych do pozyskania funduszy, by budować, rozbudowywać i restrukturyzować infrastrukturę wod-kan.
Dotychczasowe wykorzystanie funduszy pomocowych oceniane jest różnie, ale uzasadnione wydają się obawy, czy uda się w pełni z nich skorzystać, czy czasem wkład do unijnej kasy nie okaże się większy niż otrzymana pula środków. Nieodzowne wydaje się skorzystanie z doświadczeń tych, którzy już przeszli procedury pozyskiwania środków unijnych. Ważna jest tu uczciwa analiza zdobytych doświadczeń, szczera, otwarta dyskusja i wymiana poglądów między jednostkami odpowiedzialn...