Polska, zgodnie z decyzją Rady Europy z 26 kwietnia 2004 r., zapewniającą Cyprowi, Malcie i Polsce pewne tymczasowe ustępstwa w ramach dyrektywy 2002/96/WE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (2004/486/WE), zyskała dwuletni okres przejściowy. Tym samym nasz kraj miał czas do 31 grudnia 2008 r. na osiągnięcie poziomu zbierania zużytego sprzętu z gospodarstw domowych na poziomie 4 kg na mieszkańca.
Niezrealizowanie tego obowiązku okresie jest skutkiem głównie przyjętej w 2005 r. ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym w kształcie, który nie nakładał na wprowadzających sprzęt wymogu osiągania minimalnych poziomów zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, a co za tym idzie finansowania zbierania, przetwarzania, a następnie właściwego zagospodarowania odpadów zużytego sprzętu. Tak więc system tworzony w Polsce od 2005 r. nie zobowiązywał żadnego z przedsiębiorców do jego finansowania. Stąd wynikała zdecydowana większość problemów dotyczących praktycznego stosowania zapisów ustawy o zużytym sprzęcie.
W związku z tym korzystna okazała się inicjatywa resortu środowiska, mająca na celu znowelizowanie źle funkcjonującej ustawy. W związku z tym Ustawa z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych ustaw nałożyła na wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gosp...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?