Samochody stanowią nieodłączny element życia współczesnego człowieka. Rozwój techniczno-technologiczny pociąga za sobą wzrost ich produkcji, które są zastępowane nowymi, bardziej nowoczesnymi. Powoduje to wzrost ilości wycofywanych z użytkowania samochodów.

Wycofane z eksploatacji samochody są źródłem wartościowych surowców, ale też dużym zagrożeniem dla środowiska. Samochody zawierają metale (w tym metale ciężkie) oraz substancje niebezpieczne i uciążliwe dla środowiska, tj. oleje, płyny hamulcowe i chłodnicze, akumulatory, zużyte opony, szkło, tworzywa sztuczne. Idealnym rozwiązaniem byłoby więc powtórne przetworzenie tych materiałów i wykorzystanie ich do wytworzenia nowych produktów w branży motoryzacyjnej i w innych dziedzinach.
Jak wynika z badań nad demontażem pojazdów wycofanych z eksploatacji, niemetalowe części w samochodzie stanowią niewiele ponad 10% masy pojazdu wycofanego z eksploatacji. Największą ilościowo masę niemetalowych części stanowią odpady gumy, szkła, tworzyw sztucznych oraz płynów eksploatacyjnych (oleje przepracowane, płyny chłodnicze i hamulcowe). Podział i ilość niemetalowych części samochodowych przedstawiono w tabeli.

Masa odpadów niemetalowych w pojazdach wycofanych z eksploatacji
Odpad
Ma...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?

css.php