czyli podsumowanie dekady puszek w Polce

W 1996 r. statystyczny Polak kupił 10 napojów w aluminiowych puszkach, w roku 2006 kupi ich już 65 sztuk. Przez ten okres rynek konsumpcji napojów w puszkach wzrósł ponad sześciokrotnie. W latach 1996-2000 Polacy dynamicznie zmieniali swoje zwyczaje konsumenckie – zużycie napojów w puszkach wzrosło z 500 mln do 1,5 mld sztuk.


Dzisiaj w Polsce rynek rośnie w tempie 1,5% rocznie i wynosi 2,3 mld sztuk, co stanowi ok. 1% światowej produkcji. Aluminiowe puszki produkowane są w Polsce w dwóch zakładach należących do spółki Can Pack oraz w fabryce spółki Ball Packaging Europe. Moc produkcyjna tych zakładów wynosi ok. 4 mln sztuk rocznie. Aż 90% puszek aluminiowych na polskim rynku to półlitrowe puszki na piwo. Ich ilość wzrosła z 12% w 1998 r. do ok. 39% w 2005 r.
Ze wzrostem ilości sprzedawanych napojów w puszkach wzrasta ilość wtórnego aluminium (ubc – used beverage can), które wymaga zagospodarowania. Szacuje się, że w 2006 r. wielkość ta przekroczy 40 tys. ton. W połowie lat 90. firmy Can Pack i Ball Packaging Europe rozpoczęły, oprócz produkcji puszek, realizację pionierskich projektów zmierzających do stworzenia sprawnego systemu ich zbiórki i recyklingu.

Główni gracze
W 1995 r. Continental Can Polska (obecnie Ball Packaging Europe) wspólnie z PLM AB Malmö ze Szwecji oraz pięcioma producentami aluminium powołały Fundację na Rzecz Odzysku Aluminiowych Puszek po Napojach Rec...