Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (DzU nr 25, poz. 202) jest transpozycją dyrektywy 2000/53/UE. Stwarza ona ramy prawne dla reformy w zakresie demontażu i recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji (SWE).

Blisko 750 autozłomów w Polsce jest rozmieszczonych bardzo nierównomiernie (np. w województwie łódzkim jest 96 autozłomów, podczas gdy w samej Łodzi tylko 4). Zakłady te mają bardzo niską wydajność demontażu, np. w 2002 r. 82 autozłomy zarejestrowane w województwie łódzkim wg Urzędu Statystycznego zdemontowały 9890 samochodów, czyli średnio 0,5 samochodu na dobę. Natomiast w krajach Europy Zachodniej jako wartość progową przyjmuje się pięć samochodów na dobę. Nasze stacje nie są nastawione na demontaż, ponieważ głównym źródłem ich utrzymania jest odsprzedaż wymontowanych części zamiennych. Przy tak małej skali produkcji nie dotrzymuje się standardów ekologicznych, warunków i norm dostaw materiałów hutniczych (zwłaszcza w zakresie kawałkowatości, ilości zanieczyszczeń złomu do 1% i jego selektywności).

Ile surowców z samochodów?
Recykling 1 mln szt./r SWE o średniej masie 1 tys. kg/szt. daje oszczędność surowców wtórnych:
  • 724 000 t złomu żelaznego,
  • <...

    Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

    Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?

    css.php