FORUM RECYKLINGU POLEKO 2004

Liczba samochodów eksploatowanych w Unii Europejskiej nieustannie rośnie. Miernikiem rozwoju stają się wskaźniki łączące wielkość populacji na danym obszarze i liczbę eksploatowanych pojazdów, przy czym bezpieczeństwo eksploatacji oraz ochrona środowiska są przedmiotem intensywnych prac naukowo-badawczych i wdrożeniowych.

Przy stosunkowo dużym nasyceniu rynku pojazdami samochodowymi zaczęto dostrzegać problem i potrzebę ich recyklingu. Ponowne wykorzystanie już wytworzonych materiałów okazało się bardziej racjonalne ekonomicznie niż produkcja od podstaw z surowców naturalnych. Przez kilkadziesiąt lat budowane były różne systemy recyklingu, aż wreszcie w jednoczącej się Europie podejmuje się próbę ujednolicenia przepisów w tym zakresie. Pojawienie się dyrektywy 2000/53/EC (tzw. dyrektywa ELV) świadczy o tym, że problem został ostatecznie dostrzeżony, a rozwiązaniom nadano sformalizowany charakter. U wielu nowych członków Unii Europejskiej prawo dotychczas nie reguluje w odpowiedni sposób kwestii recyklingu wyeksploatowanych samochodów. Brak wymagań stawianych zarówno zakładom recyklingu, jak i posiadaczom pojazdów oraz nieegzekwowanie przez państwo już istniejących przepisów prawnych przyczynia się do dewastacji środowiska naturalnego. Zapisy dyrektywy w sposób istotny zmieniły podejście do tego tematu w krajach Unii Europejskiej oraz zmienią je także w Polsce. Ustawa wytycza cele, do których ...