Stowarzyszenie EKO-AUTO – jako organizacja branżowa – uczestniczyło w konsultacjach organizowanych przez Komisję Europejską w celu dokonania analizy i zmian unijnych dyrektyw związanych z recyklingiem samochodów, w tym dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Omawiane zagadnienia dotyczyły planowanych zmian i propozycji dotyczących systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Podkreślono, że dyrektywa zawiera obecnie pewne elementy rozszerzonej odpowiedzialności producenta, ale nie uwzględnia ogólnych minimalnych wymogów dotyczących systemów ROP, określonych w art. 8a dyrektywy ramowej w sprawie odpadów. 

Są również przeprowadzane analizy odnośnie do poszerzenia zakresu dyrektywy o pojazdy o masie powyżej 3,5 Mg oraz motocykli. Komisja Europejska analizuje, czy luka w systemie pojazdów wycofanych z eksploatacji wymaga włączenia pojazdów ciężarowych oraz motocykli do systemu zbierania i przetwarzania. Zakłada się zmniejszenie zakresu działalności szarej strefy poprzez włączanie kolejnych grup pojazdów do systemu.

Dużo uwagi poświęcono kwestii poddawania recyklingowi coraz większej liczby elementów z tworzyw sztucznych oraz włączania w recykling elementów powstałych z demontażu, a nie tylko z produkcji części zawierających ...