Cel wyznaczyła nam Unia Europejska: do 2020 r. 1/10 paliw mają stanowić biopaliwa. Kolejne etapy wdrażania biopaliw wyznaczyliśmy sobie sami. Określa je Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW).

Zakłada on, że w bieżącym roku w sprzedaży wszystkich dystrybutorów biokomponenty (tj. estry w oleju napędowym i etanol w benzynach) muszą stanowić nie mniej niż 4,60% (wartości energetycznej), a w 2010 r. – 5,75%.
Jeżeli chodzi o ramy prawne rozwoju rynku biopaliw, to zapewniają je dwie ustawy: o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Regulacje te wprowadziły do polskiego prawa szereg zmian zorientowanych na tworzenie korzystnych i stabilnych warunków rozwoju rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych.
Jednak niezbędne dla rozwoju rynku biopaliw w każdym regionie jest znalezienie i zastosowanie takich rozwiązań, które zapewnią opłacalność ekonomiczną całego łańcucha procesu produkcyjnego – począwszy od uprawy surowców rolniczych, poprzez produkcję surowego oleju rzepakowego i spirytusu gorzelnianego, wytwarzanie biokomponentów (estrów i bioetanolu), produkcję biopaliw ciekłych z dodatkiem biokomponentów, a kończąc na użyciu tego paliwa.
Należy podkreślić, że wszelkie bariery rozwoju rynku biopaliw ciekłych powinny być skutecznie usuwane, aby mógł on funkcjonować w odpowiedniej skali. Niewykorzy...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?