W dzisiejszych czasach obserwuje się dynamiczny rozwój lotnictwa, a co za tym idzie wzrasta zapotrzebowanie na paliwo. W 2003 r. transport lotniczy zużył ok. 720 milionów litrów nafty lotniczej w ciągu jednego dnia. Co minutę do komór spalania turbinowych silników lotniczych zostaje podana taka ilość paliwa, która mogłaby wypełnić jeden 50-metrowy basen olimpijski (ok. 3100 m3).

Pierwsze udokumentowane zastosowanie biopaliw w przypadku silników spalinowych miało miejsce ponad sto lat temu. Rudolf Diesel (twórca silnika Diesla) do napędu swoich prototypów silników spalinowych wykorzystywał olej z orzeszków ziemnych. W 1920 r. Henry Ford (twórca samochodowej marki Ford) do napędu pojazdu wykorzystywał paliwo w postaci alkoholu etylowego.
W 1929 r. w Polsce rozpoczęto produkcję mieszanek paliwowych (30% alkoholu i 70% benzyny). Jednakże w późniejszym okresie biopaliwa zostały wyparte przez tańsze odpowiedniki otrzymywane z ropy naftowej.
Podczas przelotu samolotu pasażerskiego na trasie z Los Angeles do Nowego Jorku (9260 km), turbinowe silniki lotnicze emitują do atmosfery ok. 1,5 t CO2 na jednego pasażera, co jest negatywne dla środowiska naturalnego.
Rosnące ceny ropy naftowej oraz dodatkowo zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery skłaniają koncerny lotnicze do poszukiwania alternatywnego paliwa sa...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?