Uchwalane wieloletnie plany modernizacji i rozwoju urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, zgodnie z przepisami ustawy¹, mają określać w szczególności: planowany zakres usług, przedsięwzięcia rozwojowo-modernizacyjne w poszczególnych latach oraz projekty racjonalizujące zużycie wody oraz odprowadzanie ścieków. Ponadto w planach winny się znaleźć dane o nakładach inwestycyjnych w poszczególnych latach, a także o sposobach finansowania planowanych inwestycji.
W ustawie nie znalazła się delegacja dla sprecyzowania w rządowym rozporządzeniu przedmiotu i zakresu planu. Nie wiadomo więc, na ile szczegółową ma być specyfikacja zakresu rzeczowego inwestycji ujmowanych w planach. W interesie przedsiębiorstwa leży realizacja inwestycji, które rokują szybki zwrot nakładów i mają największe wartości wskaźników ekonomicznej efektywności. Radni wybierając inwestycje, mogą preferować inne niż ekonomiczne kryteria, np. interesy wyborców ze swojego okręgu.

List intencyjny
Taryfy, podobnie jak budżet gminy, są ustalane corocznie. Stąd plan wieloletni jest tylko swego rodzaju listem intencyjnym. Przedsiębiorstwo nie ma gwarancji, że radni w następnym roku po uchwaleniu planów, w odrębnym głosowaniu pozwolą do niezbędnych przychodów zaliczyć koszty wcześniej planowanych inwestycji. Podobnie, jeżeli wcześniej w planie wieloletnim ustalono, że gmina będzie finansować określone inwestycje, to taki plan nie jest gwarancją ich wprowadzenia do budżetu gminy, np. po...