Przyjęta polityka transportowa państwa (Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej: Polityka transportowa państwa na lata 2001-2015 dla zrównoważonego rozwoju kraju. Warszawa 2001) czy miasta (np. Uchwała nr XXIII/269/III/99 Rady Miejskiej Poznania z 18 listopada 1999 r. w sprawie przyjęcia i wdrażania polityki transportowej Poznania) lub - w przypadku jej braku - ogólne racjonalne zasady polityki zrównoważonego rozwoju, a także bliska perspektywa integracji europejskiej, stawiają przed środowiskiem drogowców miejskich liczne zadania i wyzwania.

Polityka transportowa Unii Europejskiej, wyrażona m.in. w Białej Księdze, dotycząca również transportu drogowego, reguluje kwestie: harmonizacji technicznej, bezpieczeństwa, dostępu do rynku i jego funkcjonowania, swobody świadczenia usług i zakładania przedsiębiorstw, stosunków zewnętrznych oraz pomocy państwa. Sprawny transport jest ważnym czynnikiem, wpływającym na nowe lokalizacje produkcji. Dzięki niemu widoczne będą korzyści zarówno dla podmiotów, które korzystają z usług transportowych, jak i dla samych przewoźników.

Funkcja drogowców

Rola środowiska drogowców miejskich polega na uświadamianiu znaczenia dróg w systemie transportu oraz w realizacji zrównoważonego rozwoju, a także na nowym podejściu do transportu miejskiego, które umożliwiłoby racjonalizację użytkowania samochodów osobowych. Drogowcy powinni wskazywać na ograniczenia w rozwoju transportu drogowego, w tym na sku...