Anna Skórkowska

W dużych miastach ronda budowane są w miejscach zbiegu znaczących arterii: jezdni i torów tramwajowych. Są ważnym elementem sieci komunikacyjnej i jako takie muszą zapewniać kierowcom możliwość sprawnego i bezpiecznego przejazdu [Fot.: Zwarta zieleń średnio wysokich krzewów strzyżonych w żywopłoty lub w formie naturalnej, może stanowić na rondach zabezpieczenie (rodzaj buforu) dla samochodów]. Znaczna powierzchnia, jaką zazwyczaj zajmuje rondo, może jednak zostać wykorzystana jeszcze w inny sposób. Obsadzona roślinami i dobrze oświetlona, a więc widoczna także o zmierzchu i nocą, stanie się w przestrzeni miejskiej elementem dekoracyjnym, przełamującym brzydotę wielkich ulic, pełnych zgiełku i spalin.

Coraz częściej ronda pojawiają się także w mniejszych miejscowościach lub na peryferiach dużych miast. Nie są tak uciążliwym elementem krajobrazu jak te z wielkich miast - są małe a ich rola polega głównie na wymuszaniu na kierowcach zmniejszenia prędkości (chociaż wielu chwali sobie ułatwienie, jakie niesie poruszanie się w ruchu okrężnym). Bywają różne style budowy rond. Są płaskie lub wypiętrzone, często z latarnią pośrodku, czasami z krawężnikiem (to ostatnie rozwiązanie jest niebezpieczne). Ponieważ stanowią element, na który każdy przejeżdżający musi zwrócić uwagę, warto potraktow...