Funkcję regulatora, który ma chronić odbiorców usług przed monopolistycznymi praktykami przedsiębiorstw, ustawodawca przypisał władzom gminy. Te od ponad siedmiu lat nie bardzo wiedzą, jak ją realizować. Jedną z przyczyn niewiedzy są rozmyte w obowiązujących przepisach prawa zasady regulacji.
Regulator przedsiębiorstw wod-kan udziela zezwolenia na prowadzenie usług, a ponadto zatwierdza regulaminy dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wieloletnie plany modernizacji i rozwoju urządzeń wod-kan oraz taryfy za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.
Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków zadania regulatora określa bardzo ogólnie. W ustawie wiele napisano o trybie pozyskiwania zezwolenia, ale tylko dwa zdania merytoryczne dotyczące jego treści. W szczególności powinno ono zawierać wymagania w zakresie jakości usług oraz zapisy dotyczące warunków i trybu kontroli realizacji zezwolenia i przestrzegania regulaminu. Wymagania dotyczące jakości usług powinny być zapisane także w regulaminie, pozostają więc warunki i tryb kontroli przestrzegania regulaminu. W ich ramach można wyspecyfikować informacje, jakie przedsiębiorstwo winno przedstawiać gminie. W jakiej formie, jak często, kto ma je analizować i oceniać pozostaje w gestii gminy. Jeżeli jest ona właścicielem przedsiębiorstwa, to wyniki ewentualnej oceny może przekazywać poprzez swoich przedstawicieli...