Właściwe zagospodarowanie odpadów w postaci wycofanych z użytkowania pojazdów poprzez maksymalizację odzysku części i materiałów może przyczynić się do zmniejszenia zapotrzebowania na materiały pierwotne – surowce. Tym samym zapewnia zachowanie zrównoważonego rozwoju Europy. Tak śmiała teza nie została wysunięta przypadkowo i bezpodstawnie.
Biorąc pod uwagę ogólną skalę rynku samochodów, a co za tym idzie skalę recyklingu pojazdów, założyć można z dużą dozą prawdopodobieństwa, iż jest to twierdzenie w pełni uzasadnione. Liczba aut wprowadzanych tylko na polskie drogi w ciągu jednego roku sięga, a często nawet przekracza milion sztuk (po zsumowaniu pojazdów nowych i używanych), przy czym większość to samochody używane. Oczywiście nie można założyć, iż każdy nowo wprowadzony pojazd zastępuje stary, nienadający się do użytkowania (rys. 1).
Oficjalne dane mówią o 130 tys. aut wyrejestrowanych i poddanych recyklingowi rocznie, nieoficjalnie liczba pojazdów wycofanych z eksploatacji jest kilkakrotnie większa (znaczna część pojazdów jest, niestety, demontowana w tzw. szarej strefie). Warto zwrócić uwagę na fakt, iż blisko 50% samochodów poruszających się po naszych drogach ma więcej niż 10 lat, czyli większość w najbliższych latach nie będzie nadawać się do dalszej eksploatacji i zgodnie z literą prawa powinna zostać poddana recyklingowi (r...