Problem uszkodzonych pojazdów z punktu widzenia możliwości uznania ich za odpad jest obecny w najnowszym orzecznictwie sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 czerwca 2009 r. (II OSK 1042/08) nie podzielił argumentacji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, ale skarżącego.
 
Skarżący 12 marca 2007 r. złożył w jednym z oddziałów celnych zgłoszenie o objęciu procedurą dopuszczenia do obrotu towaru w postaci używanego pojazdu. Dołączył do niego m.in. unieważniony odpowiednik dowodu rejestracyjnego, na którym kompetentne władze stanu New York w USA umieściły adnotację „Certyfikat odzysku - szkoda całkowita”, a także wycenę z 6 marca 2007 r., w której wyliczono elementy uszkodzone, w tym wymagające wymiany oraz fotografie uszkodzonego pojazdu. Mając to na uwadze Oddział Celny stwierdził, iż przedmiotowy używany pojazd jest odpadem, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 Ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach1 Wystąpił do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z wnioskiem o wydanie decyzji określającej sposób gospodarowania tym odpadem, który stwierdził, że pojazd został przejęty na własność przez ubezpieczyciela, bowiem jego właścicielka wyzbyła się go z powodu uszkodzeń, o czym świadczy unieważniony odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Wola wyzbycia się pojazdu przez właściciela była jednoznaczna i udokum...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?