Projekt – „Kraków: Gospodarka odpadami stałymi, etap I” ma na celu stworzenie systemu postępowania z odpadami komunalnymi pozwalającego na kompleksowe rozwiązanie problemu odpadów komunalnych w Krakowie oraz gminach ościennych zgodnie z ustawodawstwem Unii Europejskiej i praktyką postępowania z odpadami w krajach członkowskich Unii poprzez rozbudowę składowiska odpadów komunalnych Barycz wraz z inwestycjami towarzyszącymi, budowę kontenerowej kompostowni odpadów zielonych, rozbudowę systemu selektywnej zbiórki odpadów i budowę zakładu segregacji oraz przygotowanie II Fazy Programu gospodarki odpadami komunalnymi w Krakowie.

Miejscem realizacji inwestycji związanych ze składowiskiem Barycz jest południowo-wschodnia część Krakowa, ok. 5 km na zachód od centrum Wieliczki. Obszarem oddziaływania objętym projektem jest Miasto Kraków oraz 7 gmin ościennych z łączną liczba mieszkańców wynoszącą ok.1 038 000.
Całkowita wartość projektu wynosi 22 730 000 EUR, w tym dofinansowanie z Funduszu Spójności/ISPA wynosi 14 092 600 EUR tj.: 62%. Planowana data zakończenia inwestycji to 31.12.2005 r.
Jednostką realizującą Projekt jest Gmina Miejska Kraków jako Beneficjent Końcowy oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. w Krakowie w zakresie komponentów Projektu związanych z rozbudową składowiska odpadów komunalnych Barycz.
Przedsięwzięcie obejmuje dziewięć Kontraktów, z których cztery są o charakterze usługowym, trzy związane z realizacją dostaw, a dwa to kontrakty na roboty budowlane.

CEL KRAKOWSKIEGO PROJEKTU
  • zmniejszenie ogólnej ilości odpadów umieszczonych na istniejącym składowisku Barycz poprzez wprowadzenie selekcji odpadów, recyklingu, kompostowni i utylizacji odpadów,
  • zmniejszenie uciążliwości dla środowiska naturalnego poprzez zastosowanie rozwiązań zgodnych ze standardami Unii Europejskiej,
  • zmniejszenie składowania odpadów ulegających biodegradacji zgodnie z legislacją Unii Europejskiej,
  • osiągnięcie wskaźnika recyklingu materiałów opakowaniowych zgodnego z legislacją Unii Europejskiej,
  • odzyskiwanie energii z odpadów przez utylizację odpadów i zagospodarowanie gazów ze składowiska,
  • utylizację odpadów do produkcji żyznego kompostu i nawozów do ziemi,
  • poprawa jakości życia mieszkańców,
  • poprawa image’u miasta, jako miasta czystego i zdrowego.

Projekt ISPA Nr 2000/PL/16/P/PE/005 Memorandum Finansowe z dnia 18 grudnia 2000 roku.


Dziewięć Kontraktów
Kontrakt I/A – Rozbudowa składowiska odpadów komunalnych Barycz. Realizacja aktualnie prowadzonych prac wraz z inwestycjami towarzyszącymi, stanowi zakończenie modernizacji oraz rozbudowy funkcjonującego składowiska. W ramach robót zaplanowano m.in.: odgazowanie i budowę III kwatery składowiska o pojemności ok. 2 mln. m3 na powierzchni 11 ha, rozbudowę sieci odgazowującej eksploatowaną II kwaterę ( pojemność 2 mln. m3) i jej rekultywację ( powierzchnia 13,5 ha) oraz budowę kolektora sanitarnego Malinówka na odcinku 2 km (do odprowadzenia odcieków ze składowiska bezpośrednio do miejskiej oczyszczalni ścieków). Na kontrakt składa się 6 odcinków realizacyjnych, z których 4 zostały już zakończone: budowa III etapu składowiska odpadów komunalnych Barycz, prace budowlano-instalacyjne dla potrzeb kompostowni , modernizacja ulicy Kuryłowicza, kolektor sanitarny Malinówka i podłączenie odcieków ze składowiska do wykonanego kolektora, natomiast na odcinku II – odgazowanie II etapu składowiska oraz III – rekultywacja II etapu składowiska, prace są w trakcie realizacji. Kontrakt II/B – Dostawa kontenerowej (modułowej) kompostowni. Przedmiotem kontraktu jest dostawa kompletnej kontenerowej modułowej kompostowni odpadów zielonych o całkowitej pojemności 6000 t/rok. Do kompostowni trafią wyłącznie odpady z ogrodów i parków, co wspomoże proces i zapewni wysoką jakość kompostu. Roczne możliwości przerobowe zostaną osiągnięte po dwuletnim okresie rozruchu, w trakcie którego powstanie 3 tys. ton. Kompost powstający w zakładzie wykorzysta się do rekultywacji zamkniętych sekcji pobliskiego składowiska.
W ramach projektu realizowane jest rozszerzenie systemu selektywnej zbiórki odpadów i budowa zakładu segregacji poprzez: Kontrakt III/Ca – Dostawa pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. W ramach tego kontraktu będzie dostarczonych 1750 fabrycznie nowych pojemników „dzwonowych” służących do selektywnej zbiórki surowców wtórnych tj. metalu, papieru, butelek z tworzywa PET po napojach i szkła. Powyższy kontrakt będzie wspomagany przez Kontrakt III/Cb – Dostawa samochodów do selektywnej zbiórki odpadów tj.: zakup i dostawa czterech fabrycznie nowych samochodów. Kontrakt IV/C -Budowa sortowni. Przedmiotem kontraktu jest budowa zakładu segregacji odpadów komunalnych Barycz o wydajności 20 tys. ton/rok. Idea zakładu segregacji opiera się na następujących założeniach podstawowych: do zakładu segregacji odpadów będą trafiały odpady po wstępnej segregacji (uliczne kontenery) bądź odpady ze znanych źródeł zawierający wysoki procent surowców wtórnych (np. opakowania z supermarketów). Następnie frakcje czyste (np. z kontenerów ulicznych) zostaną skierowane do ostatecznego sortowania, podczas gdy mniej jednolite materiały trafią do sortowni wstępnej obejmującej segregację mechaniczną rozdzielającą odpady wg frakcji (0-20 mm, 20-100 mm oraz większe niż 100 mm), sortowanie ostateczne, przeprowadzane ręcznie i obejmujące wszystkie frakcje, ładowane na pasy transmisyjne dla zapewnienie wysokiej jakości materiałów, pakowanie i belowanie materiałów do przesyłania do zakładów przetwórczych.

Studium wyknonalności
W ramach Projektu wykonane zostało Studium Wykonalności dla II fazy Programu gospodarki odpadami w Krakowie, stanowiącego podstawę do dalszej realizacji Programu gospodarki odpadami stałymi w Gminie Miejskiej Kraków. Zakres merytoryczny studium obejmuje zagospodarowanie odpadów komunalnych, odpadów niebezpiecznych znajdujących się w strumieniu odpadów komunalnych, odpadów budowlanych i z rozbiórek, odpadów wielkogabarytowych oraz zagospodarowanie osadów ściekowych z krakowskich oczyszczalni ścieków.
Beneficjent w ramach kontraktu 02 – Edukacja ekologiczna planuje przeprowadzenie badań jakościowych i ilościowych opinii publicznej, opracowanie wieloletniego programu edukacyjno-informacyjnego wraz z jego pilotażową realizacją
Podpisane zostały kontrakty na pomoc techniczną na etapie procedur przetargowych, zawierania umów i realizacji zadań inwestycyjnych wchodzących w zakres Projektu oraz świadczenie usług w zakresie całościowego zarządzenia, monitorowania i nadzorowania realizacji projektu.

ISPA
ISPA (Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej) był jednym z trzech (razem z Phare i Sapard) przedakcesyjnych instrumentów pomocy Unii Europejskiej dla państw kandydujących do wstąpienia do Unii. Podstawowym celem funduszu ISPA było wsparcie tych krajów w zakresie społecznej i gospodarczej spójności poprzez współfinansowanie dużych projektów inwestycyjnych w sektorze środowiska i transportu.
Z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, zgodnie z Traktatem Akcesyjnym wszystkie projekty, które były przedmiotem decyzji Komisji w sprawie pomocy w ramach ISPA, a które nie zostały ukończone, będą realizowane w ramach działającego na zbliżonych zasadach Funduszu Spójności.
W okresie 2000-2006 budżet ISPA został ustalony na poziomie 1,04 mld euro rocznie, z czego dla Polski przewidziano od 30 do 37 procent tej kwoty, czyli średnio około 348 mln euro. Podział środków oparty był o następujące kryteria: liczba ludności, wielkość PKB na głowę mieszkańca liczonego według parytetu siły nabywczej oraz powierzchnia kraju.