Sąd zamówień publicznych o warszawskim in house
O precedensowej sprawie warszawskich odpadów mówi się ostatnio bardzo często, ale czy rzeczywiście zmieniły się zasady in house na odbiór i zagospodarowanie odpadów?
W aktualnym stanie prawnym ustawodawca dopuszcza powierzenie wykonywania określonych zadań własnych przez gminy na dwa sposoby: albo poprzez tzw. powierzenie administracyjne (tryb in house sensu largo), albo w drodze umowy.
Tradycja i konkurencja
Pierwszy tryb, gdzie gospodarka komunalna prowadzona jest w formie samorządowego zakładu budżetowego lub spółki prawa handlowego, ma wieloletnią tradycję i od lat jest stosowany w różnorodnych aspektach życia samorządu, zwłaszcza takich, którymi nie jest zainteresowany rynek, np. przy utrzymaniu zieleni miejskiej czy usługach wodociągowych. Drugi tryb nastawiony jest, co do zasady, na konkurencyjny wybór wykonawcy, ale (jak od każdej reguły) mamy wyjątki, kiedy możliwe jest zawarcie umowy z konkretnym wykonawcą.
Takim przykładem będzie właśnie in house uregulowany w Ustawie z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. DzU z 2022 r. poz. 1710, ze zm., dalej jako P.z.p.). To względnie nowa instytucja, wprowadzona jako wdrożenie instytucji prawa Unii Europejskiej i, jak pokazuje praktyka, wciąż dokonywana jest kompleksowa wykładnia przepisów wyznaczającyc...