Temat waloryzacji kontraktów publicznych niewątpliwie stanowi jeden z wiodących przedmiotów dyskusji w 2022 r. „Waloryzację” odmienia się przez wszystkie przypadki, a odnosi się ją do formułowanych w dokumentach klauzul i do modyfikacji umów w przypadku niedostatku postanowień kontraktowych.

Październik przyniósł dwa kolejne wątki w tej debacie. Po pierwsze, ustanowiono regulacje specustawy waloryzacyjnej. Po drugie, Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, którym nakazała zamawiającemu zmianę wysokości maksymalnego pułapu waloryzacji wynagrodzenia z 10% do 20%.

Zmiana kierunku czy orzeczenie egzotyczne?

Regulacje dotyczące waloryzacji kontraktów publicznych stanowiły jedno w flagowych rozwiązań Ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych1, wyrażających koncepcyjną zmianę podejścia do procesu udzielania zamówień publicznych. Nowe rozwiązania prawne budziły emocje już na etapie legislacyjnym, później zaczęły generować również wiele zagadnień problemowych2, które wielokrotnie trafiały na wokandę KIO3. Październik 2022 r. przyniósł przełomowy wyrok, którym Izba zakwestionowała ustanowiony przez zamawiającego maksymalny pułap waloryzacji, nakazując jego podwojenie.

Jeżeli nie jest to pierwsza tego rodzaju ingerencja Izby, to niewątpliwie jest ona jedną z pierw...