Odpowiedź na pytanie o możliwości i obowiązki samorządu terytorialnego w zakresie wspomagania rozwoju przedsiębiorczości nie jest oczywista. Z jednej strony wsparcie takie stało się częstym rodzajem aktywności władz publicznych i rozumiane jest jako ich oczywiste działanie. Z drugiej strony pojawiają się wątpliwości, czy wspieranie przedsiębiorców ze strony administracji przynosi czytelne rezultaty.

Badając potrzebę aktywności władz publicznych w jakimkolwiek zakresie, w pierwszej kolejności przeanalizować należy stan prawny. Istotne tu postanowienia ustaw samorządowych (Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz Ustaw z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym i samorządzie wojewódzkim) nie zawierają katalogu szczegółowo określonych zadań władz publicznych w zakresie działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości. Co najwyżej, pośród zadań powiatu i województwa samorządowego wskazać można na kwestię przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy. Władze samorządu wojewódzkiego mają obowiązek określania strategii rozwoju województwa, z założenia uwzględniającej cele takie jak pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki na terenie województwa. Samorząd województwa prowadzić ma politykę rozwoju województwa. Składają się na nią m.in. tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy, wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki ...