Samorządy a kwestia bezpieczeństwa cz. I
Jednym z podstawowych zadań samorządów jest dbałość o sprawy bezpieczeństwa mieszkańców administrowanego przez nie terenu. Tu zajmiemy się właśnie bezpieczeństwem ruchu drogowego. Wbrew powszechnym mniemaniom, sprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym to nie tylko zadania policji, choć podlega ona samorządowi, ale i władz danej gminy. W krajach Unii temat ten jest znany i właśnie samorządy mają tu dużo do powiedzenia.
Znaczny odsetek wypadków drogowych (z udziałem zabitych i ciężko rannych, czyli łącznie wypadki i kolizje) zdarza się nie tylko na jednojezdniowych drogach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, ale także na spokojnych, na pierwszy rzut oka, drogach osiedlowych. Na ogół o przyczynach wiadomo niemal wszystko. W pierwszym przypadku wyprzedzanie na odcinkach na to niepozwalających, nadmierna prędkość, uderzenie w przeszkodę stałą, duże natężenie ruchu i alkohol. W drugim przypadku mamy do czynienia z drogami mało uczęszczanymi. Czasami bawią się na nich dzieci, a w związku ze słabym natężeniem ruchu jeździ się tam szybciej, niż pozwalają przepisy - i nieszczęście gotowe. Międzynarodowa Baza Zdarzeń Drogowych IRTAD przy OECD opublikowała niedawno dane o liczbie zdarzeń na drogach dwukierunkowych dwupasowych w 2002 r. w kilku krajach, w odniesieniu do miliarda pojazdokilometrów. W Zjednoczonym Królestwie takich wypadków (z ofiarami w ludziach) jest rocznie 86, w Holandii 72, w Szwecji 59, natomiast w Katalonii (część Hiszpanii) aż 191. Dla porównania: ...
Znaczny odsetek wypadków drogowych (z udziałem zabitych i ciężko rannych, czyli łącznie wypadki i kolizje) zdarza się nie tylko na jednojezdniowych drogach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, ale także na spokojnych, na pierwszy rzut oka, drogach osiedlowych. Na ogół o przyczynach wiadomo niemal wszystko. W pierwszym przypadku wyprzedzanie na odcinkach na to niepozwalających, nadmierna prędkość, uderzenie w przeszkodę stałą, duże natężenie ruchu i alkohol. W drugim przypadku mamy do czynienia z drogami mało uczęszczanymi. Czasami bawią się na nich dzieci, a w związku ze słabym natężeniem ruchu jeździ się tam szybciej, niż pozwalają przepisy - i nieszczęście gotowe. Międzynarodowa Baza Zdarzeń Drogowych IRTAD przy OECD opublikowała niedawno dane o liczbie zdarzeń na drogach dwukierunkowych dwupasowych w 2002 r. w kilku krajach, w odniesieniu do miliarda pojazdokilometrów. W Zjednoczonym Królestwie takich wypadków (z ofiarami w ludziach) jest rocznie 86, w Holandii 72, w Szwecji 59, natomiast w Katalonii (część Hiszpanii) aż 191. Dla porównania: ...