Artykuł stanowi komentarz dotyczący skutków udzielania dopłat do wody i ścieków na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie kluczowych konsekwencji na gruncie Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług1 (dalej zwanej ustawą o VAT), związanych z udzielaniem dopłat na podstawie art. 24 ust. 6 Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków2 (dalej zwanej: ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę).

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu 16 października 2015 r. wydał interpretację indywidualną (sygn. akt ILPP1/4512-1-540/15-4/MK; do dnia przygotowania niniejszego artykułu interpretacja nie została opublikowana), w której w indywidualnej sprawie rozstrzygnął kwestie rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT) w związku z przyznaniem przez radę gminy dla grupy taryfowej odbiorców usług (odbioru ścieków) dopłat na podstawie art. 24 ust. 6 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę.

Interpretacja indywidualna została wydana w związku z przyznaniem przez radę gminy dopłaty w wysokości 100% ceny określonej w taryfie dla danej grupy taryfowej. Dopłaty były przekazywane do przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego działającego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W ocenie dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu rozliczenie otrzymanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dopłat powinno nastąpić w taki sposób: ...