W Dzienniku Ustaw z 19 grudnia 2013 r. (poz. 1593) został opublikowany wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 listopada 2013 r. (K 17/12), dotyczący tzw. rewolucji śmieciowej. Skutki tego szeroko komentowanego orzeczenia są już zauważalne.

Dzieje się tak m.in. w orzecznictwie sądowoadministracyjnym. Jednym z pierwszych judykatów, na które miało wpływ rozstrzygnięcie Trybunału Konstytucyjnego, jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Poznaniu z 10 grudnia 2013 r., a więc jeszcze sprzed publikacji orzeczenia w Dzienniku Ustaw (sygn. akt II SA/Po 928/13)1.

Sporne uchwały

Rada Gminy i Miasta N. S. 6 marca 2013 r. podjęła uchwałę nr XXX/228/13 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty. Uchwałą z 3 lipca 2013 r. nr 15/830/2013 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO), na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 11 ust. 1 pkt 5 Ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych2 i art. 91 ust. 1 Ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym3 stwierdziło nieważność §4 omawianej uchwały Rady Gminy i Miasta N. S., jako sprzecznej z art. 6k ust. 4 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.)4. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, że w zakwestionowanym przepisie uchwały pojawia się zapis: Zwalnia się z opłaty czwarte i kolejne dz...