Tylko niektóre systemy wielkoskalowe zostały poddane badaniom ich wydajności w warunkach eksploatacyjnych, przy czym zakres pomiarów i metoda wyznaczania poszczególnych parametrów istotnie różnią się między sobą. Sama konfiguracja systemów też jest ich cechą indywidualną.
Przykład szkolnej instalacji w Łodzi
 
Pierwszy przedstawiany system grzewczy z kolektorami słonecznymi zainstalowany w Szkole Podstawowej nr 193 w Łodzi powstał w ramach duńskiego projektu w 2002 r.1. System służy do produkcji ciepłej wody oraz podgrzewania wody w basenie. Montażu 40 płaskich kolektorów o łącznej powierzchni 86 m2 dokonano w ramach generalnego remontu szkoły. Kolektory zorientowane są w kierunku południowym i nachylone pod kątem 51° fot. 1. Priorytetowym zadaniem systemu jest przygotowanie ciepłej wody użytkowej w ilości (wg projektu) 10 m3 na dobę, z magazynowaniem energii w zasobniku o pojemności 3000 dm3. Nadwyżki energii słonecznej kierowane są do ogrzewania wody w basenie. Cały proces sterowany jest za pomocą dwóch termostatów. Jeżeli ciepło dostarczane z instalacji kolektorów słonecznych nie zaspokaja potrzeb w zakresie przygotowania ciepłej wody i wody basenowej, to wówczas działanie instalacji wspomaga z miejska sieć ciepłownicza. System został wyposażony w dwa lic...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?