Specjalista ds. zarządzania
Polskie miasta i gminy coraz bardziej angażują się w porządkowanie swojej gospodarki energetycznej, dostrzegając w tym nie tylko możliwość poprawy jakości życia mieszkańców, ale i finansowych oszczędności. Coraz więcej miejscowości opracowuje plany gospodarki niskoemisyjnej (PGN), plany działań na rzecz zrównoważonej energii (SEAP) lub inne programy energetyczne, definiując długoterminową strategię zrównoważonego rozwoju oraz działania, które pozwolą ją zrealizować. Należy jednać mieć na uwadze, że samo przyjęcie planu to tylko jeden z kroków na drodze do sukcesu. Aby te plany były z powodzeniem wdrażane i monitorowane, a działania różnych wydziałów i podmiotów skoordynowane, niezbędne jest utworzenie w ramach struktury urzędu stanowiska ds. zarządzania energią, a w przypadku większych miast nawet całej jednostki.
Rolą specjalisty ds. zarządzania energią jest realizacja polityki energetycznej władz lokalnych, a także bieżące zarządzanie tymi aspektami energetycznymi, na które samorząd lokalny ma wpływ, w tym monitorowaniem zużycia energii w budynkach i obiektach komunalnych oraz w transporcie publicznym, współpraca z przedsiębiorstwami energetycznymi, inicjowanie i przygotowanie projektów z zakresu efektywności energetycznej oraz wykorzystania OZE, poszukiwanie źródeł ich finansowania oraz angażowanie mieszkańców w proenergetyczne działania. Osoba pełniąca tę funkcję powinna mieć wykształcenie techniczne i doświadczenie w szeroko pojętej branży energetycznej. ...