Oszczędzaj. Wyłączaj. Odzyskuj. Świeć przykładem!

Tematem przewodnim 14. kampanii „Sprzątanie świata – Polska” była oszczędność zasobów naturalnych, a w szczególności wody, racjonalne gospodarowanie energią oraz selektywna zbiórka i korzyści z używania produktów z recyklingu. Plakaty promujące cele kampanii i informacje merytoryczne na ten temat zostały rozesłane do 7 tys. tysięcy lokalnych organizatorów


Jesienna edycja akcji odbyła się 14-16 września 2007 r. W dalszym ciągu wszyscy, którzy są zainteresowani plakatami promującymi cele kampanii i informacjami merytorycznymi na ten temat, mogą je pobrać ze stron internetowych www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl. Z kolei na stronie www.EkoEdukacja.pl znajdują się materiały edukacyjne, z których można skorzystać. Przygotowanie i udostępnienie wiedzy to część kampanii. Najważniejszym jej celem jest zainicjowanie działań, które doprowadzą do rozwiązania konkretnych problemów związanych z zarządzaniem środowiskiem. Tradycyjnie, w trzeci weekend września, z okazji startu kampanii odbyło się kilka tysięcy lokalnych akcji sprzątania terenów publicznych, wyszukiwania i likwidacji dzikich wysypisk, akcje i kampanie informacyjne na temat oszczędności wody i energii oraz selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu. Relacje z tych działań zamieszczane są w „Aktualnościach” serwisu www.naszaziemia.pl.

Start kampanii
Szereg działań realizujących założenia kampanii przeprowadziła także Fundacja Nasza Ziemia i jej partnerzy. Uroczysty start kampanii miał miejsce 13 września w Toruniu. Towarzyszyły mu liczne wydarzenia: konferencja na temat gospodarki odpadami, nadzwyczajna sesja Rady Miasta Torunia, połączona z porządkowaniem terenów publicznych, piknik ekologiczny i koncert. Nie zabrakło, rzecz jasna, licznych działań porządkowych oraz edukacji i promocji w zakresie selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu. Start zorganizowany został pod patronatem prezydenta Miasta Torunia i we współpracy z Pracownią Zrównoważonego Rozwoju i Centrum Edukacji Ekologicznej.
Z kolei 14 września miało miejsce sprzątanie z uczniami i nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 52 z warszawskiego Targówka, zrealizowane we współpracy z Urzędem Dzielnicy i firmą Procter&Gamble. Potem odbyła się zbiórka makulatury w Centrum Handlowym Targówek. Za makulaturę były także wręczane upominki od firmy Metsa Tissue – papier toaletowy i ręczniki papierowe wykonane w 100% z makulatury. Zbierana makulatura była na bieżąco przeliczana na korzyści dla środowiska – liczbę niewyciętych drzew oraz ilość zaoszczędzonej energii, ropy i zmniejszenie ilości zanieczyszczeń. W ciągu kilku godzin zebrano prawie 2 tony makulatury!
Natomiast 15 września odbyło się drugie już sprzątanie brzegów Wisły przez ambasadorów akredytowanych w Polsce. Na zaproszenie Fundacji Nasza Ziemia, ambasadora Australii i ambasadora Nowej Zelandii stawili się ambasadorowie i inni przedstawiciele z 17 państw. To dobitny przykład, że ochrona środowiska nie zna granic i jest ważna dla ludzi ze wszystkich kontynentów, kultur i wyznań.
Finał inauguracji kampanii miał miejsce 16 września w Długosiodle. Częścią wydarzenia, zrealizowanego we współpracy z gm. Długosiodło i Lasami Państwowymi, był finał konkursu „Czysty las” i kolejne mistrzostwa Polski w grzybobraniu.
Dalsze plany
A w planie kampanii kolejne działania: konkurs grantowy (do 15 stycznia 2008 r. należy składać wnioski, więcej: www.naszaziemia.pl/konkursgrantowy) i kampanie informacyjne w mediach.
Jak co roku w kampanię włączyły się masowo samorządy, szkoły i organizacje społeczne. W tym roku przyłączyły się Polski Związek Łowiecki i Polski Związek Wędkarski. Działania były realizowane także w bliskiej współpracy z Lasami Państwowymi – w akcji uczestniczyły niemal wszystkie nadleśnictwa. Patronat na kampanią objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, ministrowie: środowiska, edukacji i gospodarki, ambasador Australii i ambasador Nowej Zelandii, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dyrektor generalny Lasów Państwowych, prezesi Polskiego Związku Łowieckiego i Polskiego Związku Wędkarskiego, marszałkowie województw i prezydenci miast wojewódzkich. Wsparcia finansowego i organizacyjnego kampanii udzieliły liczne instytucje i firmy, m.in. NFOŚiGW, Metsa Tissue i Vattenfall, a także liczni darczyńcy działań lokalnych. Ważne jest także zaangażowanie mediów, dzięki któremu informacje i przesłanie kampanii już na jej początku mogło dotrzeć do milionów Polaków – od wielu lat partnerem medialnym kampanii jest „Recykling”. Serdecznie dziękujemy za wszelką pomoc dla naszych działań i zachęcamy: Świećmy przykładem! Oszczędzajmy, wyłączajmy i odzyskujmy!

Sławomir Brzózek
Fundacja Nasza Ziemia, Warszawa
Logo fundacja nasza ziemia