w sprawie Rządowego Programu Promocji Biopaliw Płynnych

Mając na uwadze dynamiczny rozwój rynku biopaliw oraz harmonijny rozwój sektorów współpracujących z tym rynkiem, KIB proponuje, aby wszelkie mechanizmy i narzędzia wsparcia tego rynku bazowały na rozwiązaniach prorynkowych.

Finansowanie inwestycji z zakresu biopaliw płynnych przeznaczonych do silników wysokoprężnych
Do najpowszechniejszych form zachęt finansowych należą bezpośrednie dotacje do inwestycji i kredyty preferencyjne. Środki na nie pochodzą głównie z opłat i kar za korzystanie ze środowiska i narzutów na wykorzystanie paliw kopalnych, którym standardowo nie podlegają biopaliwa.
Zalecenia:
  • wyodrębnienie środków przez NFOŚiGW i WFOŚiGW na wsparcie rozwoju poszczególnych technologii poprzez założenie oddzielnych programów oraz ustalenie harmonogramu wydatkowania założonych środków w perspektywie minimum czterech lat,
  • przyznanie kredytu preferencyjnego z NFOŚiGW na dofinansowanie bądź udział w inwestycji wyłącznie podmiotowi posiadającemu 100% polskiego udziału (przy czym dobra inwestycyjne finansowane z tych kredytów muszą przynajmniej w 50% pochodzić z Polski),
  • wzmocnienie pozycji organizacji pozarządowych działających na rzecz promocji biopaliw płynnych poprzez zmianę systemu ich finansowania,
  • poszerzenie zakresu poręczeń udzielanych przez BGK w ramach Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych i utworzenie Funduszu Rozwoju Biopaliw, który udzielałby poręczeń do 40 mln zł przy budowie instalacji do produkcji estrów,
  • wykorzystanie kontraktów wojewódzkich jako narzędzia rozwoju rynku biopaliwowego oraz przeznaczenie środków finansowych w ramach umów między rządem a samorządami województw na konkretne inwestycje,
  • bardziej aktywne wykorzystanie środków UE oraz uczestniczenie podmiotów gospodarczych i samorządów w programach UE umożliwiających finansowanie inwestycji w sektorze biopaliwowym.


Organizacja rynku biopaliw
Ustawodawca powinien w jednakowym stopniu wspierać zarówno małych, jak i dużych producentów estrów, a także promować rolnicze wytwórnie paliwowe.
Zalecenia:
  • wsparcie dla lokalnej gospodarki wiejskiej (poprzez uproszczone procedury prawne umożliwiające produkcję estrów na własny użytek, dotacje do inwestycji związanych z produkcją oleju surowego, utworzenie preferencyjnej linii kredytowej realizowanej za pośrednictwem ARiMR, wykorzystanie funduszy unijnych i kontraktów wojewódzkich),
  • pomoc finansowa w zakresie zakupu i instalacji maszyn do przetwarzania i przechowywania nasion rzepaku oraz do produkcji estrów (wraz z aparaturą pomiarową, kontrolną i sterującą),
  • zróżnicowanie stawek akcyzowych dla poszczególnych biokomponentów, wprowadzenie jednolitych ulg (w zależności od udziału biokomponentu w biopaliwie),
  • 7% (nie 22%) VAT na estry włączane do obiegu handlowego jako samoistne paliwo silnikowe,
  • wprowadzić zasadę, iż czas trwania ulg w akcyzie na paliwa, estry, bioetanol i biopaliwa stosowane w Polsce powinien wynosić co najmniej sześć lat,
  • wsparcie współpracy polskich przedsiębiorstw z krajowymi placówkami naukowo-badawczymi,
  • opracowanie i wdrożenie regulacji jakościowych dla estrów etylowych oraz obniżenie podatku dochodowego dla krajowych producentów wytwarzających urządzenia do produkcji estrów i bioetanolu do 15%, liczonego od dochodu osiągniętego w wyniku produkcji i sprzedaży tych urządzeń oraz dla przedsiębiorstw świadczących usługi na rzecz produkcji biopaliw,
  • stworzenie spójnego systemu informacji dotyczących biopaliw płynnych, który umożliwi identyfikację obszarów kluczowych dla rozwoju rynku biopaliwowego,
  • podniesienie poziomu nauczania tematyki OZE w szkołach i uczelniach wyższych,
  • organizacja konferencji oraz seminariów mających na celu wymianę doświadczeń i popularyzację biopaliw płynnych.


Tomasz Pańczyszyn
członek Zarządu KIB

Pełna wersja powyższego stanowiska znajduje się na stronie www.kib.pl
Dokument ten został oficjalnie wręczony przewodniczącemu Sejmowej Komisji ds. Rolnictwa oraz przedstawicielowi Ministerstwa Gospodarki. Krajowa Izba Biopaliw aktywnie włącza się w proces nowelizacji ustawy o biokomponentach.