Badania społeczne w gospodarce, które jeszcze ćwierć wieku temu uchodziły w naszym kraju za całkowitą nowość, są obecnie czymś zupełnie oczywistym i niezbędnym. Trudno dzisiaj bez badań diagnozujących wyobrazić sobie podejmowanie decyzji dotyczących istotnych inwestycji, czy prowadzenie programów w zakresie budowania strategii rozwoju firmy.

Bez badań monitorujących społeczny obraz produktów i usług firmy nie uda się stworzyć efektywnych programów poprawy jakości produktów i usług, a bez systematycznego śledzenia poziomu satysfakcji klientów trudno o nowe projekty poprawiające jakość obsługi. Badania opisowe społecznego wizerunku firmy w otoczeniu społecznym i biznesowym są niezbędnym elementem tworzenia strategii PR lub CSR, natomiast badania projektujące to warunek sine qua non dla programów marketingowych oraz wizerunkowych. Społeczne badania projektujące relacje z otoczeniem biznesowym pozwalają skuteczniej poszukiwać lepszych dróg dotarcia do klientów, a badania projektujące dotyczące klientów indywidualnych pomagają w tworzeniu efektywnych programów komunikacji społecznej.

Ogromna paleta stosownych badań społecznych dla potrzeb gospodarki, wypracowana i upowszechniona w ostatnich dziesięcioleciach, tworzona była przede wszystkim z myślą o firmach funkcjonujących w warunkach pełnego ryzyka rynkowego, których działalność jest szczególnie zagrożona w sytuacji poważnych deficytów informacyjnych oraz które wymagają znaczącego z...