Straż miejska a przetwarzanie danych osobowych
Kto powinien nadać strażnikom miejskim upoważnienia do przetwarzania danych osobowych? W zależności od usytuowania organizacyjnego straży gminnej (miejskiej), upoważnienia do przetwarzania danych osobowych nadaje albo komendant straży, albo wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Zgodnie z art. 37 Ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, do przetwarzania danych osobowych mogą być dopuszczone jedynie osoby, które posiadają upoważnienie nadane przez administratora danych. Na gruncie tej ustawy jest nim organ, jednostka organizacyjna, podmiot lub osoba, o których mowa w art. 3 ustawy, decydujące o celach i środkach przetwarzania danych osobowych. W świetle tej definicji, administratorem danych może być zarówno organ samorządu terytorialnego, jak i państwowa lub komunalna jednostka organizacyjna.
Dla rozstrzygnięcia wątpliwości, przez kogo strażnikom miejskim powinny zostać nadane upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, należy zatem ustalić, kto w konkretnej sytuacji jest administratorem danych.
W przypadku podmiotów publicznych potrzeba tworzenia określonych zbiorów danych i przetwarzania w nich danych osobowych wynika bezpośrednio z zadań danego podmiotu, określonych przepisami prawa. Niejednokrotnie przepisy prawa wprost wskazują, że dany podmiot jest administratorem danych przetwarzanych w określonych zbiorach. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 11 marca 2004 r. (sygn. a...