Strefa Czystego Transportu pod ostrzałem
Uchwałą nr XXV/373/20 Sejmiku Województwa Małopolskiego z 28 września 2020 roku przyjęto Program ochrony powietrza dla województwa. W jego ramach ustalono wprowadzenie Strefy Czystego Transportu dla Krakowa w wersji docelowej maksymalnie do 31 grudnia 2025 roku. W ślad za tymi ustaleniami Rada Miasta Krakowa na sesji 23 listopada 2022 r. przyjęła uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu (SCT) na terenie całego miasta.
W ten sposób powstało prawo lokalne oparte także na ustawie o elektromobilności, dającej samorządom prawo ustalania Stref Czystego Transportu. Dodatkowo kamienie milowe do Krajowego Planu Odbudowy wymagają, aby od 2025 r. w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczonymi dopuszczalnymi poziomami zanieczyszczeń ustanowiono Strefy Czystego Transportu. Czyż można jeszcze czegoś więcej wymagać od prawa, aby realizować dla społeczeństwa dobre rozwiązania? Okazało się jednak, że to nie wystarczy dla samochodowych trucicieli, którzy przed krakowskim magistratem zorganizowali protesty z absurdalnymi hasłami. I o dziwo, wsparł ich małopolski wojewoda, posługując się argumentami równie absurdalnymi.
Samochodowa anarchia
W europejskich miastach od wielu już lat funkcjonuje co najmniej 260 Stref Czystego Transportu i nikt tam nie protestował przeciwko ich wprowadzaniu. Uznano bowiem, że takie strefy...