Czasami ci drudzy wykazują nawet większe zainteresowanie usunięciem drzew, gdyż to na nich one oddziałują, np. pylenie, opadanie liści lub obłamywanie gałęzi. Jak już wielokrotnie wspomniano we wcześniejszych artykułach, usunięcie drzewa lub krzewu co do zasady może nastąpić tylko po uzyskaniu zezwolenia wydawanego na podstawie art. 83 ust. 1 Ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2013 r. poz. 627, z późn. zm.). W związku z tym, z punktu widzenia praktyki bardzo ważne pozostaje ustalenie tego, kto powinien uczestniczyć w takim postępowaniu jako jego strona.

W ustawie o ochronie przyrody brakuje autonomicznych rozwiązań w tym zakresie. Dlatego też duże znaczenie przy rozwiązywaniu tego problemu będą miały postanowienia art. 28 K.p.a., stanowiącego, że: Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Z punktu widzenia praktyki bardzo ważne staje się więc ustalenie, w jakich przypadkach można mówić, że ktoś ma interes prawny w konkretnym postępowaniu.

W orzecznictwie wielokrotnie stwierdzano, że: pojęcie interesu prawnego może być rozumiane jako obiektywna, czyli rzeczywiście istniejąca potrzeba ochrony prawnej. Interes ten musi być osobisty, własny, indywidualny i konkretny, dający się obiektywnie stwierdzić oraz aktualny, a nie ewentualny (Wyrok NSA z 20 kwietnia 1998 r., IV SA 1106/97, LEX 43360). Analogic...