Pojazdy wycofane z eksploatacji stanowią cenne źródło surowców.

Rozwój motoryzacji i polityka większości producentów aut ukierunkowana na ich niską trwałość sprzyjają skróceniu cyklu życia pojazdu. Dlatego też stosunkowo młode samochody są wycofywane z rynku, szczególnie w krajach Europy Zachodniej. Stanowią one cenne źródło surowców nadających do recyklingu czy innej metody odzysku, a ważne jest to, żeby ich przetwarzanie odbywało się w legalnie działających stacjach demontażu pojazdów i nie szkodziło środowisku.

Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, średnia wieku samochodów jeżdżących po polskich drogach to 16 lat, dlatego w najbliższym czasie można się spodziewać znacznej ilości samochodów wycofanych z eksploatacji.

Skład morfologiczny pojazdów zmienia się na przestrzeni lat ? samochody produkowane w 1965 r. zawierały ok. 76% stali, 2% tworzyw sztucznych, 2% aluminium, a w 2000 r. już tylko 61% stali. Ponadto znacznie zwiększył się udział tworzyw sztucznych ? 14% masy i aluminium ? 7,5%1.

W systemie zagospodarowania samochodów wycofanych z eksploatacji niezbędnym ogniwem są strzępiarki. Rozdrabnianie wcześniej poddanych demontażowi samochodów pozwala uzyskać wysokiej jakości metale oraz frakcję lekką. Dzięki temu znacznie maleje objętość złomu, a tym samym zmniejsza się koszt jego transportu do huty.

Urządzenia

W technologii Shreddera zasadniczo rozróżnia...