Krzysztof Błażejowski, Wojciech Pieńkowski

Majątek społeczny jakim zarządza administracja drogowa oraz rosnące wymagania wobec trafności procesów decyzyjnych stawiają coraz wyżej poprzeczkę technikom menedżerskim. W tej sytuacji realizacja podstawowych zadań administracji drogowej, czyli efektywna rozbudowa i modernizacja sieci, racjonalne utrzymanie dróg, organizacja i bezpieczeństwo ruchu oraz ochrona środowiska, wymaga niezawodnego dostępu do aktualnych danych. Decyzje bazujące na niepełnych, nieaktualnych lub błędnych informacjach prowadzą do znacznych strat społecznych.

Dane o drogach powinny być gromadzone, aktualizowane oraz przetwarzane w bankach danych w dowiązaniu do stabilnego i zrozumiałego układu odniesienia, czyli tzw. systemu referencyjnego. Bez odpowiednio zbudowanego systemu referencyjnego w zasadzie nie można myśleć o skutecznym zarządzaniu drogami i posiadaniu nowoczesnego banku informacji drogowej. Dzięki takiemu systemowi możliwe jest przestrzenne lokalizowanie elementów i zdarzeń drogowych. Obecnie można wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje systemów referencyjnych. Bazują one na: pikietażu globalnym (elementy i zdarzenia lokalizowane są na podstawie numeru danej drogi i pikietaża globalnego, liczonego od samego początku tej drogi), pikietażu lokalnym (elementy i zdarzenia lokalizowane są na podstawie wskazania odpowiedniego odcinka międzywęzłowego, z jakich składa się dana droga oraz podanie pikietaża lokalnego, czyli o...