Sztuka bez barier, czyli łącząca siła sztuki
Obowiązkiem państwa polskiego jest zapewnienie równego dostępu do kultury wszystkim jego obywatelom. Oznacza to także równy dostęp do miejsc, których misją jest umożliwienie obcowania z kulturą, sztuką i ich twórcami. Należą do nich budynki takich instytucji jak muzea, teatry czy inne ośrodki kultury. By spełniały swoją funkcję i służyły maksymalnej liczbie odwiedzających, niezbędne jest przystosowanie ich przestrzeni wystawienniczych do wymogów widzów ? także tych niepełnosprawnych.
W artykule 73. Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej napisano: Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników, wolność nauczania, a także wolność korzystania z dóbr kultury. Od chwili likwidacji Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (w 1990 r.) w Polsce nie ma przepisów prawnie ograniczających rozwój kultury1. To przywileje twórców. A jak w praktyce jest z drugą częścią zapisów, mówiącą o wolności korzystania z dóbr kultury? Czy na pewno wszyscy mamy do niej równe prawa? By na to odpowiedzieć, należy zastanowić się nad definicją widza. Kim on jest, jakie są jego oczekiwania i problemy związane z odbiorem dzieła. Jest to bardzo istotne, bowiem często okazuje, że widzem jest osoba niepełnosprawna. Według danych z Narodowego Spisu Powszechnego (z 2011 r.) liczba osób niepełnosprawnych wynosiła ogółem ok. 4,7 mln. Stanowi to 12,2% polskiego społeczeństwa. Są to ludzie z mniejszymi bą...