Kompetencją rady gminy (oprócz tych, które opisałem ostatnio) jest stanowienie taryf. Rola rady gminy wydaje się w tym zakresie znacząco ograniczona. To bowiem firma wodociągowa jest inicjatorem wniosku taryfowego, a wójt (burmistrz, prezydent) kontroluje zasadność ponoszonych kosztów. Rada gminy ma ustawowe prawo jedynie do zatwierdzania taryf. Czy to oznacza, że rada gminy nie ma nic do powiedzenia w polityce ich kształtowania? Nic bardziej błędnego. To właśnie rada ma prawo (moim zdaniem ma wręcz obowiązek) do ustalania zasad kreowania polityki taryfowej.
 
Mechanizm dopłat
Podstawową kwestią jest dość powszechnie stosowany mechanizm dopłat. By mógł on być zastosowany, rada gminy musi z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować o tym wójta oraz firmę wodociągową, aby uwzględnić dopłaty w swoich kalkulacjach (nie jest bowiem prawdą, że dopłaty nie wpływają na rachunek przedsiębiorstwa, gdyż ich wprowadzenie powoduje ograniczanie stanu należności, a przez to potencjalne zredukowanie kosztów, jeśli przedsiębiorstwo posiłkuje się zewnętrznym źródłem finansowania). Mankamentem takiego rozwiązania jest jednak skłonność niektórych radnych do zwiększania co roku poziomu dopłat, by taryfy nie rosły w ogóle. Wówczas po kilku latach dochodzi do wyczerpania możliwości budżetu gminy w zakresie subsydiowania działalności wodociągowej, więc dopłaty likwiduje s...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?