Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów wydawane na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (DzU z 2020 r., poz. 55 z późn. zm.) jest jednym z podstawowych instrumentów prawnych mających gwarantować skuteczność ochrony zieleni na terenie miast i wsi. Zgodnie z postanowieniami tego przepisu może ono być wydane co do zasady tylko na wniosek posiadacza nieruchomości. 
W związku z tym z punktu widzenia praktyki bardzo ważne staje się więc precyzyjne ustalenie, kiedy możemy mówić o posiadaniu nieruchomości, na której znajdują się drzewa, a co za tym idzie – możliwości ubiegania się o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów. Jest to o tyle istotne, że w praktyce często podmioty realizujące przedsięwzięcia skutkujące koniecznością usunięcia drzew upoważniają do tego firmy wykonawcze. Pojawia się jednak wątpliwość, czy na podstawie takiego upoważnienia podmiot świadczący usługi staje się posiadaczem nieruchomości, czy też nie. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo istotne, gdyż rozstrzyga, czy z inicjatywy takiego podmiotu może być prowadzone postępowanie w przedmiocie wydania zezwolenia na usunięci drzew lub krzewów. Ma to również znaczenie z punktu widzenia ewentualnej odpowiedzialności administracyjnej. Zgodnie bowiem z postanowieniami art. 88 ust. 1...