No i stało się. Zainicjowana wnioskiem legislacyjnym Komisji Europejskiej z 17 października 2012 r. debata na temat zmian w polityce biopaliwowej Wspólnoty dobiega właśnie końca. Podczas sesji plenarnej w Strasburgu 28 kwietnia 2015 r. Parlament Europejski przegłosował w ramach procedury drugiego czytania projekt dyrektywy zmieniającej dotychczasowe ramy prawne dla odnawialnych paliw transportowych w Unii Europejskiej do 2020 r. w kształcie uprzednio zatwierdzonym przez Radę UE podczas posiedzenia Komitetu Stałych Przedstawicieli krajów członkowskich UE przy Radzie (COREPER) 1 kwietnia 2015 r. Polskie organizacje branżowe skupione w Koalicji na rzecz Biopaliw były aktywne od samego początku tej debaty, również chyba jako ostatni w Europie formalnie wypowiadaliśmy się przed finalnym głosowaniem w PE, rekomendując polskim eurodeputowanym odrzucenie projektu, co stworzyłoby szanse na ponowne otwarcie dokumentu i wprowadzenie do niego niezbędnych zmian, bez których uzgodniony ?kompromis? trudno oceniać pozytywnie. Tak się jednak nie stało, czas więc na swoiste podsumowanie i pierwszą ocenę poszczególnych elementów nowego prawodawstwa.

Wśród najbardziej istotnych z perspektywy funkcjonowania krajowego łańcucha wytwórczego biokomponentów składowych ?dyrektywy ILUC?, bo tak potocznie określano w Brukseli ten dokument, jest wprowadzenie odgórnego limitu dla biopaliw wytwarzanych z surowców rolnych. KE pierwotnie chciała, aby wynosił on 5%, dlatego jego wzrost do pozio...