Ułatwienia dla rowerzystów na drogach

Projektowanie infrastruktury rowerowej w gminie należy rozpocząć od przeanalizowania sieci drogowej. Trzeba zadecydować, jakie drogi mogą pozostać bez dodatkowej infrastruktury rowerowej w postaci pasów i dróg dla rowerów. Nie zawsze istnieje konieczność realizacji infrastruktury specjalnie przeznaczonej dla rowerzystów.

Zawsze należy pamiętać o ułatwieniach dla rowerzystów na drogach publicznych i wewnętrznych. Tam, gdzie warunki ruchu pozwalają, należy ruch rowerowy pozostawić na jezdni ogólnodostępnej. Dotyczy to szczególnie turystycznych szlaków rowerowych, które ? oprócz dróg dla rowerów oznakowanych znakami C-13 ? wykorzystują także sieć dróg o różnych funkcjach i klasach technicznych. Projektowanie w takich sytuacjach ogranicza się do odpowiedniej, przyjaznej dla rowerzystów organizacji ruchu.

Bez budowy dróg dla rowerów

Ruch rowerowy na drogach (ulicach) klasy L i D, w których prędkość miarodajna nie przekracza 30 km/h i obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h (wyjątkowo do 40 km/h), a także nie występuje kongestia, powinien być prowadzony w jezdni na zasadach ogólnych. Dotyczy to w szczególności ulic przyjaznych dla rowerzystów: stref zamieszkania (obszar obowiązywania znaku D-40), obszarów obowiązywania znaków B-43 z wielkością 30 (tzw. TEMPO 30) itp. W strefach zamieszkania (obszar obowiązywania znaku D-40) zalecane jest stosow...