W nowym prawie ustawodawca dopuścił zastosowanie umowy ramowej także przez zamawiających klasycznych. Samo pojęcie nie jest nowe dla ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.), jednak dotychczas było zarezerwowane dla zamawiających sektorowych.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 9a P.z.p., umowa ramowa to umowa zawarta między zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie (w szczególności cen) oraz – jeżeli zachodzi taka potrzeba – przewidywanych ilości. Nie jest to więc umowa, której przedmiotem jest udzielenie konkretnego zamówienia, a jedynie ustalenie ogólnych warunków dotyczących przyszłych zamówień. W odróżnieniu od umowy przedwstępnej umowa ramowa nie nakłada ona na uczestników obowiązku zawarcia umowy przyrzeczonej.

Przebieg procedury
Jeżeli zamawiający podejmie decyzje, iż zamierza podpisać umowę ramową z wykonawcami, musi uwzględnić kilka przepisów zawartych w ustawie. Po pierwsze, szacując wartość zamówienia, musi wiedzieć, iż zgodnie z art. 32 ust.7 P.z.p., „wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiający zamierza udzielić w okresie trwania umowy ramowej”. Przykładem może być zamawiający, który zamierza podpisać umowę ramową na dostawę papieru do ksero i drukarek na okres trzech lat. Oszacowanie wartości tego zamówienia polega na zsumowaniu wszyst...