Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne cz. I
Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w przypadku wystąpienia chociażby jednej z przesłanek określonych w art. 93 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Do przesłanek tych zaliczamy m.in. sytuację, gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Nie jest to jednak taka sama kwota jak ustalona przez zamawiającego wartość zamówienia, ta bowiem odzwierciedla cenę rynkową przedmiotu zamówienia, podczas gdy kwota przeznaczona na jego finansowanie może być wyższa. Jak pokazuje praktyka, unieważnienie postępowania na podstawie tej przesłanki często jest problematyczne. Dlatego warto zapoznać się w tej kwestii z opinią Urzędu Zamówień Publicznych oraz uchwałą Sądu Najwyższego z 27 stycznia 2005 r.
Opinia Urzędu Zamówień Publicznych
Zgodnie z opinią UZP, nałożenie na zamawiającego ustawowego obowiązku podania bezpośrednio przed otwarciem ofert kwoty, jaką zamierza on przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, rodzi istotne skutki prawne. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, powinna wynikać z jego planu finansowego i oznacza środki, jakie mają być przeznaczone na pokrycie realnych wydatków z tytułu realizacji zamówienia. Zamawiający – zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 3 ustawy – ma obowiązek podać ją bezpośrednio przed otwarciem ofert. Jednak zdaniem UZP kwota, jaką zamawiają...
Do przesłanek tych zaliczamy m.in. sytuację, gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Nie jest to jednak taka sama kwota jak ustalona przez zamawiającego wartość zamówienia, ta bowiem odzwierciedla cenę rynkową przedmiotu zamówienia, podczas gdy kwota przeznaczona na jego finansowanie może być wyższa. Jak pokazuje praktyka, unieważnienie postępowania na podstawie tej przesłanki często jest problematyczne. Dlatego warto zapoznać się w tej kwestii z opinią Urzędu Zamówień Publicznych oraz uchwałą Sądu Najwyższego z 27 stycznia 2005 r.
Opinia Urzędu Zamówień Publicznych
Zgodnie z opinią UZP, nałożenie na zamawiającego ustawowego obowiązku podania bezpośrednio przed otwarciem ofert kwoty, jaką zamierza on przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, rodzi istotne skutki prawne. Kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, powinna wynikać z jego planu finansowego i oznacza środki, jakie mają być przeznaczone na pokrycie realnych wydatków z tytułu realizacji zamówienia. Zamawiający – zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 3 ustawy – ma obowiązek podać ją bezpośrednio przed otwarciem ofert. Jednak zdaniem UZP kwota, jaką zamawiają...