Czy decyzję wykonawczą komisji Unii Europejskiej można uznać za pierwszy znaczący krok wprowadzający na skalę 28 krajów UE konieczność monitoringu odorów na obszarach, gdzie dyskomfort wywoływany zapachami jest duży? Na razie w przypadku gospodarki odpadami, a co zdarzy się później?

W Polsce, pomimo wznowionych i prowadzonych prac nad ustawą o przeciwdziałaniu uciążliwościom zapachowym, nadal brakuje standardów odorowych w kontekście zarówno tzw. standardów imisyjnych, jak i stężenia odorów (wyrażanego w tzw. europejskich jednostkach zapachowych: ouE/m3 ? zgodnie z normą PN-EN 13725) u źródła, w tzw. punkcie emisji. Natomiast w krajach Unii Europejskiej i na świecie przepisy dotyczące odorów są opracowywane na poziomie wybranych krajów w różnorodny sposób.

Kierunek zmiany w tym zakresie wyznacza Decyzja Wykonawcza Komisji (UE) 2018/1147 z 10 sierpnia 2018 r., ustanawiająca konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (notyfikowana jako dokument nr C(2018) 5070).

Jak mierzyć?

Załącznik do decyzji zawierający konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do przetwarzania odpadów stanowi, że w ramach BAT w kontekście zagadnień dotyczących powietrza należy monitorować z określoną częstotliwością m.in. emisje zorganizowane, w tym związków zapac...