W publikowanym w ubiegłym miesiącu opracowaniu wskazywano, że ogólne uprawnienia kontrolne organów samorządu terytorialnego w zakresie kontroli przestrzegania przepisów o ochronie środowiska określają art. 379-380 ustawy Prawo ochrony środowiska (P.o.ś.). Przepisy adresowane są do marszałka województwa, starosty oraz wójta (burmistrza lub prezydenta miasta). Warto rozwinąć kwestię uprawnień kontrolnych przewidzianych w tych przepisach.

Uprawnienia kontrolującego, przysługujące mu w czasie i w związku z wykonywaną kontrolą, ustala przepis art. 379 ust. 3 P.o.ś. Zamknięty charakter zawartego tam wyliczenia oznacza, że dopuszczone jest przeprowadzenie, dla osiągnięcia celu kontroli, tylko wskazanych czynności.
 
Kto udaremnia lub utrudnia…
Należy tu zauważyć, że wykonywanie prawa żądania informacji nie może naruszać przepisów o ochronie informacji niejawnych. Kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kontrolowana osoba fizyczna obowiązani są umożliwić przeprowadzanie kontroli, w tym oczywiście niezbędnych z punktu widzenia jej przedmiotu czynności sprawdzających. Obowiązek ten nie został jednak w ustawie P.o.ś. zabezpieczony sankcją karną. Niemniej uznać należałoby, że ma charakter obowiązku administracyjnego, a więc jego niewykonanie daje podstawę do wszczęcia czynności egzekucyjnych w oparciu o przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji z 1966 r...

Wykup dostęp do płatnych treści Portalu Komunalnego!

Chcesz mieć dostęp do materiałów Portalu Komunalnego Plus?